mandag 15. februar 2010

Hørt om megleren som selger sin egen bolig?

Ikke det, nei? Ikke jeg heller, dog har jeg vært borti det et par ganger. Det hører nemlig til sjeldenhetene at meglere selger sin egen bolig. Ikke er det spesielt interessant å vite. Ved å stille spørsmålet noe annerledes, blir det plutselig mer interessant: Hørt om megleren som megler sin egen bolig? I de få tilfellene dette har blitt utført, har megleren gjort noe klart ulovlig. Som de fleste sikkert vet er eiendomsmeglere underlagt streng lovgivning i forhold til egenhandel. Dette er det nulltoleranse mot og forhåpentlig er det null lovbrudd begått i den siste tiden.

Etter at forbrukerrådet gikk ut i media og anbefalte "folk flest" å selge boligen sin selv, har det vært mange reaksjoner. Min umiddelbare reaksjon var mye lik bransjefolket flest (jeg jobber som megler). På den ene siden anbefales private å prøve seg som "megler" selv. På den annen side er eiendomsmeglingsloven endret, slik at det stilles flere og strengere krav til megleren. La meg legge til at forbrukerrådet var med på å støtte store deler av lovendringene for meglere, for å trygge kjøper og selger. Mitt totale inntrykk er at eiendomsmeglingsbransjen er enige i at lovendringene er til det klart bedre. Spesielt dette som omhandler utdanningskrav og krav til virksomhetene. At forbrukerombudet nå oppfordrer butikkansatte, psykologer, bønder, leger og alle andre til økt egenhandel med majoriteten av formuen sin er for meg et mysterium. Min reaksjon handler ikke om at private kan selge sin bolig selv. Dette har alltid vært en mulighet. Heller ikke at finn.no åpner for private annonser er noe å reagere på. Hvorfor ikke? Fordi ingen bør være utestengt fra de annonsemedium som fungerer best. Min reaksjon går på anbefalingen, intet annet.

Så tilbake til megleren som selger sin egen bolig. Ingen har vel bedre forutsetning, gitt at det faktisk er en dyktig megler og selger. Megleren, som alle andre, har lov til å eie sin egen bolig. Megleren kan, om vedkommende ønsker det, selge den privat. Han vet godt, gjennom sitt yrke, hva som skal til og mangel på motivasjon burde det heller ikke være. Det er tross alt sin egen bolig det er snakk om! Er vi enige om det? De fleste ville neppe gjort det likevel.

Så hvorfor ikke?

  1. Prisforventning: Som eiere av egen bolig, har en som skal selge sine forventninger. Selv for en som jobber til daglig med boligsalg, er det lett å se seg blind på sin egen bolig. F.eks kun trekke frem positive argumenter for at den er verdt sin vekt i gull og at nedgangen i markedet har ikke påvirket min bolig i samme grad. Da er det godt å ha en megler som tør å være ærlig å argumentere nyansert. Sjansen er større for å treffe riktig.
  2. Tid: Det tar tid å selge egen bolig. Mellom 30-100 dager i snitt, såvidt meg bekjent. I antall arbeidstimer varierer det. Noen dager lite tid, andre dager mye tid. Like sikkert ligger det i bakhodet til enhver tid. En som jobber som megler i yrket, har ikke bedre tid enn andre til sitt eget boligsalg. La det ikke gå utover fokuset i ditt rette arbeid.
  3. Rådgiveren: Det er fornuftig med hjelp fra en som kan mye om eiendomssalg. Selv for en som er sin egen rådgiver. Her snakker jeg av erfaring, da jeg solgte min bolig. Alltid greit å diskutere strategi, visningstidspunkter, gjennomføring og de aktuelle interessenter med noen som kan faget. Min megler sjekket faktisk opp en del ting rundt eiendommen min, som (selv jeg) ikke hadde tenkt på.
  4. Troverdighet: Uansett tannlege eller eiendomsmegler - en mellommann har større troverdighet ovenfor potensielle interessenter, når alvoret er i gang. Budgivningen spesielt. Mange budgivere spør om råd før eller underveis i budrunden. Vil en potensiell budgiver spørre eier om råd?
  5. Visningsklima: Åpen og annonsert visning er spennende. Hvor mange kommer? Hvilke tilbakemeldinger? Eiere generellt har lett for å "ta styringen" over interessentene på visningene. Hva så? Det er ikke alle som ønsker det! Noen interessenter vil være litt i fred under visningen. En megler er trent i å se ann hva de ulike interessentene synes er best. Å bli vist rundt og bli fortalt, kan fort utarte seg til å bli en enveis kommunikasjon fra eier sin side. "Dette er mitt favorittrom!" Hørt det før? Rommet er fint det, men interessentene er ofte mer opptatt av det gyselige vegg til vegg teppet og at det i tilfelle kjøp må raskt ut. Uansett hvor mye kunnskap en har om egen bolig, interiør, marked og eiendomshandel; Du er inhabil. Du eier herligheten!

Det er finnes mange gode grunner til å overflate ansvaret til en profesjonell. Dette var bare noen få. Det er likevel et faktum at det finnes dårlige meglere også. Undersøk derfor med flere meglere før du velger og snakk med venner, kollegaer og familie som har solgt tidligere.

Neste gang jeg skal selge, vil jeg bruke en eiendomsmegler.

Lykke til med salgsprosessen!

Robin

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar